Od plantacji na Kostaryce do naszego stołu banany przebywają 10 tys. km. Czy jest to obojętne dla naszego środowiska naturalnego? Czy owoce egzotyczne to dla nas najlepszy wybór? Między innymi o tym była inicjatywa pt. Płyną statki z bananami, czyli food miles, stworzona i zrealizowana przez Aleksandrę Cyran i Maję Rachował, która miała miejsce w Szkole Podstawowej nr 1 w Poznaniu z okazji Tygodnia Edukacji Globalnej.
Inicjatywa była częścią projektu „Edukacja globalna w nauczaniu osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi” realizowanego przez Chrześcijańską Służbę Charytatywną (ChSCh) i współfinansowanego w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w 2013 r.
– Odbiorcami inicjatywy były uczennice i uczniowie klasy drugiej integracyjnej ze szczególnym uwzględnieniem specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów niesłyszących i słabosłyszących – wyjaśnia Aleksandra Cyran. – Uczennice i uczniowie bardzo chętnie brali udział w proponowanych aktywnościach. Z moich obserwacji wynika, że największą radość sprawiła dzieciom piosenka Płyną statki z bananami wraz z pokazywaniem w języku migowym.
Celami zajęć było m.in. pokazanie negatywnych konsekwencji transportu towarów na dużych odległościach zarówno dla środowiska jak i dla zdrowia człowieka, a także wzbudzenie refleksji na temat współzależności krajów Północy i Południa. Uczennice i uczniowie pokazywali na mapie politycznej świata, gdzie ich zdaniem uprawiane są jabłka i banany, oglądali prezentację na temat podróży bananów z plantacji na nasz stół, pokazującą, ile dwutlenku węgla (powodującego globalne ocieplenie) jest wydzielane przy tej okazji, a także zastanawiali się nad tym, które owoce – lokalne czy sprowadzane z odległych krajów są najzdrowsze (najlepiej dostosowane do potrzeb ludzi żyjących w danej strefie klimatycznej).
Materiał edukacyjny przygotowany przez realizatorki powyższej inicjatywy, podobnie jak inne scenariusze innych inicjatyw realizowanych w ramach projektu „Edukacja globalna w nauczaniu osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi” zostanie zamieszczony w pierwszej w Polsce recenzowanej publikacji pod redakcją zawierającej narzędzia do nauczania edukacji globalnej dzieci i nastolatków ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.