Przekaż nam 1,5% podatku. Wpisz nasz KRS 0000 220 518 w swoim zeznaniu podatkowym lub skorzystaj z darmowego programu do rozliczenia PIT

Podatek od sprzedaży na Vinted, OLX, Allegro – jak rozliczyć?

Podatek od sprzedaży na Vinted, OLX, Allegro – jak rozliczyć?

Podatek od sprzedaży w interneciePrzychód ze sprzedaży na Allegro, Vinted, OLX czy na innych portalach aukcyjnych, zobowiązuje nas do rozliczenia się z fiskusem na formularzu PIT-36. Jeśli od dnia nabycia danej rzeczy do momentu jej sprzedaży nie upłynęło jeszcze pół roku, musimy zapłacić podatek, wypełniając PIT-36 i wskazując nasz przychód w rubryce „Odpłatne zbycie rzeczy”.

Gdy nie prowadzimy działalności gospodarczej, a jako osoby prywatne sprzedajemy rzeczy min. za pośrednictwem portali aukcyjnych mamy obowiązek rozliczyć w formularzu PIT-36 sprzedaż tych rzeczy. Ale muszą zaistnieć 2 warunki:

      1. Sprzedajemy przedmiot zanim upłynie 6 miesięcy od momentu jego zakupu
      2. Na sprzedaży zarabiamy

Przyjrzyjmy się więc poniższym przypadkom:

 

1. Na wyprzedaży w lumpeksie upatrzyliśmy świetną markowa kurtkę. Kupujemy ją za 20 zł, ale za pół roku kurtka nam się opatrzyła i wystawiamy ją na sprzedaż.

Sprzedajemy ją np. na Vindet za 400 zł. Zarabiamy więc 380 zł, ale od momentu zakupu minęło 6 miesięcy, więc w tym wypadku nie musimy wykazywać tej transakcji w naszym rozliczeniu.

(Zakładając, że nie zajmujemy się handlem w sposób zorganizowany i ciągły). 

2. Jeśli tą samą kurtkę sprzedamy przed upływem 6 miesięcy, ale za 15 zł, wówczas również nie wykazujemy tej transakcji w rozliczeniu PIT, ponieważ na tej transakcji nie zarobiliśmy.

3. Ale jeśli kupiliśmy ta kurtkę za 20 zł i po tygodniu wystawiamy ją na sprzedaż za np. 100 zł, to taką transakcję wykazujemy w zeznaniu podatkowym PIT-36.

W danym roku zliczamy wszystkie tego typu transakcje i wpisujemy je w zeznanie podatkowe.

 

W dzisiejszych czasach wiele osób pragnie podreperować domowy budżet. Sprzedaż używanych i już nie potrzebnych rzeczy w internecie to bardzo dobry pomysł – po co te przedmioty mają zabierać nam miejsce w domu, skoro możemy dać im drugie życie. Róbmy to jednak mądrze, by nie wpędzić się w kłopoty.

Kiedy należy zapłacić podatek od sprzedaży w internecie?

Przychody ze sprzedaży zawsze mieliśmy obowiązek wykazać w PIT-36. Przed rokiem 2016 wypełniało się rubrykę „inne źródła”, a po roku 2016  Ministerstwo Finansów wyodrębniło oddzielny wiersz: “odpłatne zbycie rzeczy określonych w art. 10 ust.1 pkt 8 lit.d ustawy”.  Tak więc podatek ten nie jest żadną nowością – po prostu w ostatnim czasie zrobiło się o nim głośniej z uwagi na dodatkowe możliwości sprawdzania takich przychodów.

Warto więc rozliczyć się z fiskusem, by uniknąć przykrych konsekwencji w przyszłości.

 

Jak wypełnić formularz PIT-36?

W zeznaniu PIT-36 rozliczamy sprzedaż rzeczy, jeśli od dnia jej zakupu do dnia sprzedaży („odpłatnego zbycia”) nie minęło pół roku. Jeśli od dnia nabycia do dnia zbycia minęło 6 miesięcy, wtedy takiego dochodu nie wykazujemy w PIT.

Jak udowodnić ile czasu minęło od nabycia danej rzeczy? Powinniśmy zachować jej dowód zakupu. W przypadku kiedy, rozważamy sprzedaż danej rzeczy w przyszłości, warto zachować sobie paragon i przechowywać go przez 5 lat.

 

RUBRYKA PRZYCHÓD – PIT-36

Przychodem jest kwota, którą faktycznie uzyskujemy ze sprzedaży, np. ubrań, książek, zabawek, książek, samochodu, którą pomniejszamy o koszty (czyli wydatki, które ponieśliśmy w celu sprzedania takiego przedmiotu  np. prowizje portali aukcyjnych, komisów, koszt ogłoszenia.

RUBRYKA KOSZT UZYSKANIA PRZYCHODU – PIT-36

Koszty uzyskania przychodu to koszty nabycia sprzedawanej rzeczy oraz koszty poniesione w trakcie jej posiadania, które są bezpośrednio związane z tą rzeczą.

Do takich kosztów zaliczamu np. cenę zakupu, opłaty, jakie ponieśliśmy, aby nabyć daną rzecz, np. podatek, odsetki, prowizje czy koszty wytworzenia takiej rzeczy.

Wszystkie koszty muszą być udokumentowane.

Powinniśmy zachowywać zarówno dowody zakupu jak i sprzedaży.

 

PIT-36 to nic trudnego. Lepiej rozliczyć się od razu z dodatkowych przychodów, niż np. po 5 latach zapłacić podatek wraz z odsetkami dla US.

Mamy nadzieję, że to krótkie podsumowanie tematu, pomogło Ci rozwiać wątpliwości.

Jeśli uznasz, że musisz rozliczyć się z fiskusem z przychodów za sprzedane rzeczy – skorzystaj z naszego formularza PIT-36 lub z bezpłatnego programu do rozliczania PIT.

Rozliczając się na formularzu PIT-36 możesz przekazać 1,5% podatku na działalność naszej Fundacji. Ciebie to nic dodatkowo nie kosztuje – po prostu fiskus przekieruje 1,5% z Twojego podatku na naszą działalność, dzięki czemu będziemy mogli dalej pomagać osobom potrzebującym.

Nasz numer KRS: 0000 220 518 (Rubryka 520.)

Z góry dziękujemy za Twoje wsparcie :)

 

Zapisz się na Newsletter
Chrześcijańska Służba Charytatywna
ul. Foksal 8
00-366 Warszawa
Telefon:
(22) 31 31 425
E-mail:
biuro@bliskoserca.pl
Facebook
YouTube
Ta strona używa plików Cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Czytaj więcej »
Zamknij