„Bądź pozytywną zmianą, którą chcesz widzieć w świecie”, powiedział Mahatma Gandhi. Jednak aby cokolwiek zmienić, najpierw trzeba zdefiniować problemy, które nam towarzyszą, zrozumieć otaczającą nas rzeczywistość. To jeden z celów Tygodnia Edukacji Globalnej, który w tym roku w Polsce potrwa 16–24 listopada i odbędzie się pod hasłem „Wybierz zrównoważony styl życia!”.
– Edukacja globalna to nauka o globalnych współzależnościach, tolerancji i odpowiedzialności przed światem za decyzje, które podejmujemy – wyjaśnia Piotr Gaweł, trener w zakresie edukacji globalnej. – Żyjemy w pewnym systemie powiązań. Kiedy my podejmiemy jakąś inicjatywę i przyłączą się do niej inni, następuje zmiana.
Inkubator działań na rzecz sprawiedliwego świata
Piotr Gaweł jest głównym trenerem naszego projektu „Inkubator Edukacji Globalnej dla szkół ponadgimnazjalnych Dolnego Śląska”, którego celem jest zwiększenie wiedzy o globalnych współzależnościach, złożoności i różnorodności kulturowej świata wśród nauczycieli i uczniów oraz zmotywowanie ich do podjęcia działań na rzecz jego bardziej sprawiedliwego i zrównoważonego charakteru, także poprzez zmianę nawyków czy dokonywanie bardziej świadomych wyborów w codziennym życiu. W 10 szkołach województwa dolnośląskiego zawiązaliśmy zespoły składające się właśnie z nauczycielek i nauczycieli oraz uczennic i uczniów, które najpierw uczestniczyły w warsztatach z trenerem, a teraz – w Tygodniu Edukacji Globalnej – organizują inicjatywy dotyczące edukacji globalnej skierowane do społeczności szkolnych.
– Jedną z inicjatyw będzie Tydzień Filmowy pod hasłem „Otwórz szeroko oczy”, jaki odbędzie się w zespole szkół w Polkowicach – zdradza Małgorzata Dziagacz, koordynatorka „Inkubatora Edukacji Globalnej (…)”. – Podczas tej inicjatywy powstanie także wystawa prac uczniowskich, plakatów promujących edukację globalną, a w szkolnym radiowęźle pojawi się informacja o Tygodniu Edukacji Globalnej.
Młode pokolenie edukatorek z zakresu edukacji globalnej dzieci i nastolatków ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Realizację inicjatyw edukacyjnych o podobnej tematyce przewiduje także inny nasz projekt – „Edukacja globalna w nauczaniu osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”, ale jego uczestniczki poprowadzą zajęcia na podstawie autorskich scenariuszy oraz z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
– Moim założeniem było, aby wyjść od tego, co jest bliskie dziecku – mówi Katarzyna Olszewska, jedna z osób biorących udział w projekcie, słuchaczka zrealizowanej przez nas Interdyscyplinarnej Letniej Szkoły Edukacji Globalnej dla studentów i studentek oraz absolwentów i absolwentek psychologii i pedagogiki przygotowującej do pracy z osobami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. – Podczas Tygodnia Edukacji Globalnej poprowadzę warsztaty dla dzieci z kl. II szkoły podstawowej. Będą miały one formę wielkiej gry planszowej na temat znaczenia wody dla życia i zdrowia, a także jej właściwości oraz uwzględniały potrzeby edukacyjne uczniów i uczennic ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, np. z dysleksją czy z dysgrafią.
W trakcie tej gry drużyna będzie mogła wykonać ruch na planszy dużym, zrobionym własnoręcznie z kolorowego papieru pionkiem, udzielając właściwych odpowiedzi na pytania dotyczące wody lub dobrze przeprowadzając eksperymenty z jej wykorzystaniem. Dzieci dowiedzą się m.in., że picie wody z zanieczyszczonego źródła może wywołać biegunkę i jak perlator – nasadka na kran służąca do napowietrzania wody – pomaga ją oszczędzać podczas codziennych czynności oraz przy użyciu kalkulatora wodnego obliczą, ile wody powinny pić każdego dnia. Takie zajęcia odbędą się w szkole w Warszawie i Łukowie.
Pierwsza w Polsce taka publikacja
Nasze inicjatywy z okazji Tygodnia Edukacji Globalnej będą miały miejsce także w wielu innych częściach Polski, chociażby w Roczynach k. Andrychowa. Regina Pazdur poprowadzi tam w edukacji domowej zajęcia uwzględniające potrzeby edukacyjne uczniów i uczennic szczególnie uzdolnionych z kl. I–III szkoły podstawowej. Podczas nich dzieci, układając puzzle-fotografie Afganistanu, poznają życie codzienne mieszkańców i mieszkanek tego kraju oraz sposoby spędzania przez nich wolnego czasu, ucząc się w ten sposób otwartości i tolerancji wobec odmienności kulturowej. Usłyszą, że jedną z ulubionych zabaw ich afgańskich rówieśników jest puszczanie latawców, oraz z patyczków do szaszłyków, papieru kolorowego, bibuły itp. wykonają latawiec przyjaźni polsko-afgańskiej, słuchając jednocześnie edukatorki opowiadającej o prawach fizyki umożliwiających latanie. W Poznaniu Aleksandra Cyran i Maja Rachwał zrealizują inicjatywę wśród uczniów i uczennic niesłyszących i słabosłyszących nt. food miles – ‘żywnościokilometrów’, transportu towarów na dużych odległościach i jego negatywnych konsekwencji dla środowiska naturalnego. Dzieci zobaczą m.in. film o drodze bananów z plantacji na półkę sklepową i przy użyciu kalkulatora emisji CO2 sprawdzą, ile dwutlenku węgla zawierają spaliny powstałe w czasie przewozu bananów do Polski. Na korytarzu szkolnym przejdą odległość 10 m i przy pomocy stopera zmierzą, ile czasu im to zajmuje, a następnie – razem z edukatorką – obliczą, ile czasu potrzebowałyby na pokonanie pieszo 10 066 km (food miles bananów z Kostaryki). Zajęcia zakończy wspólne ułożenie przepisu na sałatkę owocową, wykonanie jej i degustacja. Materiały edukacyjne przygotowane przez uczestniczki naszego projektu zostaną zamieszczone w pierwszej w Polsce recenzowanej publikacji pod redakcją zawierającej narzędzia do nauczania edukacji globalnej dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Publikacja ta zostanie rozpowszechniona m.in. wśród uczelni pedagogicznych w Polsce, kuratoriów oświaty i ośrodków doskonalenia nauczycieli.
Szacunek, otwartość, solidarność
– Z edukacją globalną silnie wiąże się szacunek dla drugiego człowieka i unikanie stereotypów. Nie powinniśmy wykazywać postawy „ja jestem lepszy”, ale razem starać się podejmować działania zmierzające do rozwiązywania problemów – podkreśla Piotr Gaweł.
Projekty „Inkubator Edukacji Globalnej dla szkół ponadgimnazjalnych Dolnego Śląska” oraz „Edukacja globalna w nauczaniu osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi” są współfinansowane w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w 2013 r.
Więcej informacji o naszych inicjatywach podczas Tygodnia Edukacji Globalnej znajdziecie, czytając posty na naszym profilu: www.facebook.com/ChrzescijanskaSluzbaCharytatywna
aw, mon
Kontakt dla mediów:
Monika Nowacka
Kierownik Działu PR
Koordynatorka projektu „Edukacja globalna w nauczaniu
osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”
tel. 609 480 279
mnowacka@bliskoserca.pl