3–10 września w Nasutowie k. Lublina 25 studentek i absolwentek psychologii bądź pedagogiki uczyło się, jak przekazywać swoim podopiecznym prawdę, że nie mogą wyjść rano do szkoły bez bycia zależnym od większości świata. I że świat zależy od nich.
„Czy pomyślałeś kiedyś, że nie możesz wyjść rano do pracy [na studia, do szkoły] bez bycia zależnym od większości świata? (…) Skąd pochodzi kawa [czy kakao] w twoim kubku? (…) Jakim cudem trafił na twój stół bananowy jogurt? (…) zanim skończyłeś śniadanie, już zależałeś od ponad połowy świata”. Te słowa Martina Luthera Kinga sprzed prawie pół wieku są dziś jeszcze bardziej aktualne niż wtedy, kiedy były wypowiadane. Żyjemy w świecie, w którym splot wzajemnych zależności między ludźmi i państwami wszystkich kontynentów jest większy, niż nam się wydaje; w świecie nierówności, ale także szans na rozwiązywanie globalnych problemów dzięki naszemu świadomemu działaniu. Między innymi o tym była mowa podczas Interdyscyplinarnej Letniej Szkoły Edukacji Globalnej (ILSzEG) trwającej 3–10 września w Nasutowie k. Lublina i realizowanej według autorskiego programu dr Urszuli Markowskiej-Manista oraz mgr Aleksandry Niedźwiedzkiej-Wardak z Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, zajmujących się edukacją globalną. Organizatorką szkolenia była Chrześcijańska Służba Charytatywna (ChSCh). W zajęciach uczestniczyły studentki i absolwentki psychologii bądź pedagogiki przygotowującej do pracy z osobami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Czym jest edukacja globalna? Najkrócej mówiąc, jest to edukacja kształtująca odpowiedzialność obywatelską – ale nie w perspektywie mojego kraju, a w perspektywie całego świata, świata, który dziś jest globalną wioską.
– O szkoleniu dowiedziałam się dzięki ogłoszeniu, jakie ukazało się na stronie ngo.pl i od razu wydało mi się bardzo interesujące – mówi Regina Pazdur, absolwentka pedagogiki na Uniwersytecie Śląskim w Cieszynie, uczestniczka ILSzEG. – Wcześniej, w ramach pracy w kole naukowym na uczelni, przeprowadziłam badania dotyczące zajęć pozalekcyjnych dla dzieci z klas 1–6 odbywających się na terenie gminy Andrychów. Ich wyniki jednoznacznie wskazują, że na terenie tej gminy nie są prowadzone żadne zajęcia dodatkowe z zakresu zarówno edukacji globalnej, edukacji wielo- i międzykulturowej czy regionalnej. Wstępne wyniki badań dotyczące szkół gimnazjalnych również potwierdzają brak takich zajęć pozalekcyjnych. Liczę, że udział w szkoleniu pomoże mi w tworzeniu scenariuszy zajęć z zakresu edukacji globalnej.
Oprócz intensywnego programu zajęć podczas szkolenia odbyło się również spotkanie z Elmim Abdim, przedstawicielem – mającej siedzibę w Warszawie – Fundacji dla Somalii oraz nastoletnimi Somalijkami, które w lipcu tego roku przyjechały do Polski w ramach programu łączenia rodzin.
ILSzEG pozwoliła uczestniczkom nie tylko np. dowiedzieć się więcej o tym, jak zdobyć odpowiednie narzędzia do nauczania edukacji globalnej, ale też przełamać stereotypy i uwrażliwić na różnice istniejące w świecie.
– Już sam sposób posługiwania się językiem jest rzeczą, na którą należy zwrócić uwagę – podkreśla Justyna Bykowska, inna z uczestniczek, studentka pedagogiki – To, co dla nas jest
dopuszczalne, innych może urazić.
Opierając się na wiedzy i umiejętnościach zdobytych w trakcie szkolenia, uczestniczki opracują autorskie scenariusze zajęć z zakresu edukacji globalnej, dostosowane do wybranej grupy osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, i na ich podstawie przeprowadzą zajęcia podczas tegorocznego Tygodnia Edukacji Globalnej (16-24 listopada).
– Materiały edukacyjne przygotowane przez uczestniczki Letniej Szkoły zostaną zamieszczone w pierwszej w Polsce recenzowanej publikacji pod redakcją zawierającej narzędzia do nauczania edukacji globalnej osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – mówi Monika Nowacka, koordynatorka projektu. – Publikacja ta zostanie następnie rozpowszechniona wśród uczelni pedagogicznych w Polsce oraz kuratoriów oświaty i ośrodków doskonalenia nauczycieli.
Projekt „Edukacja globalna w nauczaniu osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi” jest
współfinansowany w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw
Zagranicznych RP w 2013 r.
(aw)